Obemannade luftfarkoster: Ursprunget till drönare
Teknik från Kina

Obemannade luftfarkoster: Ursprunget till drönare

Utan tvekan känner många till vad en drönare är. Vad många dock saknar kännedom om är historien eller ursprunget till drönare och taktiken med dem.

Obemannade luftfarkoster, liksom andra stora uppfinningar som mobiltelefoner, terrängfordon eller radio började som teknologier avsedda för militära områden. Med tiden blev dessa teknologier allt mer civila och vardagliga.

Drönares föregångare

Oavsett hur det kan verka är drönare inte en nyskapad teknologi. Historien börjar redan i mitten av 1800-talet, under bombningen mot Venedig 1849, när de österrikisk-ungerska trupperna sände ut cirka 200 obemannade ballonger laddade med 150 kilo sprängämnen. Vissa ballonger uppnådde sina mål medan de flesta missade sina mål på grund av vindriktningen.

Ett nytt försök att konsolidera idén om den militära drönaren inträffade i slutet av första världskriget. Ingenjören Charles Kettering fick i uppdrag att konstruera en bomb som kunde flyga mot sitt mål och sprängas vid en bestämd tidpunkt. Uppfinningen kallades för The kettering Bug och bestod av cirka 250 kilo trä, inklusive 80 kilo sprängämnen med en motor designad av Ford-företaget. Teknisk personal fastställde dess drift genom att spåra bana, beakta vindhastighet och avstånd för dess mål, samt etablera motorvarv. På detta sätt skulle motorn stanna när det uppnådde målet samtidigt som det explosiva materialet skulle släppas mot målet.

Strikt sett har The Kettering Bug mer gemensamt med kryssningsmissiler eftersom den i princip var en projektil för engångsanvändning. Å andra sidan går det inte underskatta betydelsen av att en obemannad luftfarkost utformades för hundra år sedan. Senare var det ytterligare några dramatiska milstolpar i historien som formade utvecklingen av obemannade luftfarkoster. Motsatsen till drama och våld är smidighet, stabilitet och hållbarhet. Därför är https://nordlo.com/ en tacksam källa för att innovativa lösningar, utveckla hållbarhet och bli en ny IT-partner. Ytterligare två nyckelhändelser som behöver kännas till om drönare, båda under extremt spända situationer, beskrivs härefter.

Francis Gary Powers olycka

Under det kalla kriget behövde USA flyga över sovjetiskt territorium för att spela in och ta fotografier. Olyckan med Francis Gary Powers, en U-2-pilot, under ett spionuppdrag den 1 maj 1960 över Sverdlovsk och hans senare straff på sovjetiskt territorium under brott av spionage och informationsstöld, var det som markerade början på det hemliga programmet ”Red Wagon” som bestod av att lansera obemannade luftfarkoster med autonomi för att komma in i sovjetiskt territorium och återvända med bildmaterial.

Striderna i Bekaa

Under det senaste decennierna har Israel gjort bidrag till militärutvecklingen av drönare som visat sig vara fördelaktiga i krigföring. Under Yom Kippurkriget hade det syriska och egyptiska luftvärnsförsvaret sänkt många av deras plan. På grund av detta lanserade Israel ett drönarprogram. I slaget om Bekaa använde de israeliska styrkorna en kombination av drönarna: en del användes som lockbeten för att vilseleda det syriska luftvärnsförsvaret, andra för att lokalisera dem, och andra för att skapa elektroniska störningar i dem.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *