Kinas höghastighetståg
Kina har lagt ned stora resurser under senare år på att utveckla höghastighetståg. Kina är idag det land i världen som har längst sammanlagd järnväg med kapacitet för höghastighetståg, mer än 23 000 km. Det har gjort det till ett av de bästa länderna att resa med tåg i.
Höghastighetsjärnväg spelar en stor roll för Kinas urbaniseringsprocess. Allt fler människor väljer att flytta från landsbygden för att starta nya liv i någon av flera miljonstäder. Inte så konstigt då att kinesiska staten investerat enorma summor i att utveckla höghastighetståg. Men i Kina reser fler än fem miljoner människor med tåg varje dag. Det har gjort att landet har fler mil med tågräls än något annat land i världen, inkluderat räls både för konventionella tåg och höghastighetståg. Varje år investerar Kina mer än 100 miljoner dollar i järnvägen.
Idag har landet de snabbaste tågen, i kommersiell trafik, i världen. Den så kallade Fuxing-serien som har en topphastighet på 350 kilometer i timmen. Fuxing-tågen trafikerar i första hand järnvägssträckor mellan Peking och Shanghai. Planer finns såklart på att expandera järnvägsnätet för att täcka in i princip hela landet, åtminstone de delar som har hög densitet på miljonstäder.
Men det stannar inte där. Näst på tur står höghastighetståg som har kapacitet att köra i hastigheter ända upp till 500 km i timmen. Förutom det forskar man också på tåg som kan prestera väl i extrema miljöer såsom öknar och tundror. Faktum är att just höghastighetståg kommit att bli en av Kinas mest profilerade exportsektorer. Teknik för höghastighetståg har exporterats till ett flertal länder i världen, däribland Turkiet och Malaysia. Höghastighetstågen markerar ännu en sektor där Kina ligger i framkant jämfört med stora delar av resten av världen.