Kinas elbilar ger Tesla en fight
Bilmärket Tesla har i många avseenden blivit synonymt med elbilar, så till den grad att många använder det berömda bilmärket synonymt med just elbilar. Som på så många andra teknikområden verkar det dock som att tillverkare i Kina inom en snar framtid kan komma att ge märket ordentliga utmaningar. Vilka är fördelarna för tillverkarna i Kina? Bland dem finns det att de inte verkar på en marknad som är konkurrensutsatt på samma sätt. I täten för utvecklingen av elbilar i Kina går nämligen kinesiska staten.
Många analytiker ser det som att de kinesiska aktörerna kommer att vinna i längden. De har inte bara backup från kinesiska staten, de har också långt högre kapacitet att tillverka bilar. En av de största tillverkarna säljer faktiskt fler elbilar än Tesla redan idag. Det är inte så förvånande om man tänker på att Kina är den största inhemska marknaden i världen. Dessutom en marknad med en växande medelklass som inget hellre vill än att nå upp till samma materiella standard som åtnjutits av västvärlden i flera decennier.
Faktum är att biltillverkningen ofta sker på dekret från staten. Det betyder bland mycket annat att biltillverkarna kan ösa ur sig bilar under statlig målsättning att förse så många av Kinas medborgare som möjligt med elbilar innan år 2025. Kina är som bekant ingen demokrati och en av följderna, på gott och ont, är att de har kapaciteten att sjösätta den här typen av enorma kollektiva projekt.
Bland instrumenten staten använder för att ge medborgarna incitament att köpa elbilar finns bland annat att det blir lättare att få en registreringsskylt om du har en elbil. Det stannar dock inte där. Kinesiska myndigheter ger därutöver subventionerade rabatter till dem som köper elbilar.
Så hur skiljer sig kinesiska elbilar från en Tesla? En stor del av skillnaden har redan antytts ovan: Där Tesla riktat in sig mot lyxkonsumenter tillverkar Kina elbilar för vanliga konsumenter. Ett läge som än så länge innebär att den amerikanska tillverkaren inte ännu befinner sig i direkt konkurrens med de kinesiska. Vanlig ekonomisk visdom säger dock att det kan komma att förändras snabbt. Till Teslas fördel ska dock sägas att de just nu har långt framskridna planer på att flytta en stor del av sin produktion till Shanghai. En flytt som både beräknas sänka produktionskostnaderna för Tesla, samtidigt som den också för dem närmare världens största inhemska marknad.
Vem som kommer att gå segrande ur den här kampen återstår att se. Frågan i slutändan är förstås hur många elbilstillverkare det finns plats för på en global marknad. Om historien så långt får utgöra facit finns det förstås inget skäl att tro att Tesla inte skulle kunna samexistera med konkurrens från Kina.