Att sköta en webbplats
Teknik från Kina

Att sköta en webbplats

För att ha en webbplats är det viktigt att ha ett bra sätt att kunna administrera den på. Vanligaste lösningarna är något av de CMS system som finns, som helt enkelt är programvara som sköter innehållet. Man ska inte behöva vara programmerare för att uppdatera innehåll. Men vilka CMS system är bäst och vad annat bör man tänka på?

Vanligaste CMS verktygen

Drupal och wordpress är de vanligaste systemen för att sköta en hemsida. De är enkla att använda och båda har en relativt låg tröskel för att komma igång. Drupal brukar lämpa sig för något större webbplatser, medan wordpress, med sin bakgrund som ett bloggredskap, för de något mindre. Men det finns inga regler som säger att det måste vara så. Själva baksidan på de båda, det vill säga vad man som administratör ser, är enkla och erbjuder flera sätt att fylla i textinnehåll, och ändra utseendet. Enklast är att använda olika teman, som avgör vilka typ av element som finns på sidorna. Använder man ett köpt tema, kan man få det att se lite mer unikt ut. Kan man sedan koppla ett CMR system, så har man ett riktigt kraftfullt verktyg för sin webbplats. Men vad är egentligen CRM kan man undra. I korthet är det ett system att sköta kundrelationer, vilket kan vara viktigt för företag och organisationer.

Att utveckla sin webbplats

Det är viktigt att man hela tiden utvecklar sin webbplats. Den bör förstås vara tillgänglig och optimerad för sökmotorer. Detta gör man genom att följa en rad åtgärder, vilka ofta utförs av en SEO-expert. Är man något insatt i WordPress eller Drupal kan man utföra mycket av detta själv för att spara in en hel del pengar. Här är de viktigaste åtgärderna för att göra en bra webbplats.

  • Sidorna bör vara responsiva så att de passar lika bra på alla skärmar. Detta sköter WordPress och Drupal automatiskt i de flesta fall.
  • Man bör bara skapa innehåll som är relevant för budskapet man vill förmedla och inte försöka skapa innehåll enbart i syfte att driva trafik någonstans. Det ska finnas en koppling mellan rubriken och brödtexten.
  • Alla bilder bör ha alternativa texter som beskriver vad som syns på bilden.
  • Driver man ett företag eller organisation ska helst någon form av kontaktuppgifter framgå, och gärna så pass synligt att besökaren slipper leta efter dem.
  • Strukturen på innehållet bör vara uppdelat i underrubriker och punktlistor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *